Ford Nucleon je strhující koncept z roku 1958. Auto na jaderný pohon mělo mít dojezd přes 8000 kilometrů

Ford Nucleon je strhující koncept z roku 1958. Auto na jaderný pohon mělo mít dojezd přes 8000 kilometrů

Psal se rok 1958, když vývojáři modrého oválu přišli s ideou vozu poháněného jaderným reaktorem. Parametry konceptu, který byl nazván příznačně Nucleon, byly skutečně fascinující. Auto mělo na jednu nádrž (tedy vlastně kazetu) ujet asi 8000 kilometrů. Navíc neprodukovalo žádné přímé emise. Na rozdíl od ponorek, kde se atomový reaktor využívá běžně, ale bylo “jaderné auto” odsouzeno k neúspěchu. Některé problémy spojené s provozem se totiž ukázaly jako neřešitelné.

50. léta – lidstvo si podmaňuje atom

Píše se rok 1958. Je 13 let po svržení atomových pum na Japonsko, které definitivně ukončilo 2. světovou válku. Jaderná energie je středobodem zájmu vědců a vývojářů, a to zdaleka ne jen v oblasti vojenské výzbroje. Stranou nezůstaly ani automobilky. Třeba takový Ford na celospolečenské dění doby reagoval konceptem vozu, které by k pohonu používalo miniaturní jaderný reaktor. Šlo by vlastně o to, že by teplo vznikající při radioaktivním štěpení měnilo vodu na páru. A ta by následně poháněla turbínu. Optikou dnešní doby se to jeví jako šílené. Nicméně když to funguje třeba u ponorek, proč ne u aut?

Koncepční problémy

V zásadě bychom mohli říct, že pokud nám nevadí Temelín, neměl by nám vadit ani Nucleon. Nakonec je to právě Temelín, odkud berou svoji energii elektromobily. Ovšem jak už to tak bývá, narážíme na několik “ale”: za prvé je potřeba vyřešit, co s vyhořelým palivem. Jaderná elektrárna má v této souvislosti velice dobře ošetřenou logistiku. Kam by ale jezdil majitel jaderného auta? Inženýři nicméně na tuto svízel pamatovali. “Tankování” bylo řešeno tak, že se celá nádrž vysunula a vyměnila. K vystavení radiaci tak nemělo docházet.

Dalším problémem je odstínění. I tady ale vývojáři před šedesáti lety mířili správným směrem. Reaktor se totiž nachází na jakési korbě, tedy oddělený od prostoru pro cestující. V podstatě by tak stačilo vynalézt nějaký lehký materiál, který poslouží místo olova jako štít vůči radioaktivitě, a je problém vyřešen.

Samostatnou kapitolou jsou pak nehody. Je logické, že by palivová schránka musela být hodně dobře chráněna proti nárazu, protože v opačném případě by byly následky nedozírné. Aktuálním problémem by pak mohlo být i zneužití reaktoru např. teroristy.

Koncept budoucnosti z minulosti?

Jedním ze smyslů (automobilových) konceptů je navrhnout soubor technických a designérských řešení. Ta však nemusí být vždy využita jako celek. Klidně se tak v budoucnosti může stát, že některá z řešení Nucleonu najdou praktické využití v dosud nepředstavitelných podmínkách a situacích. Spekuluje se o osídlování Měsíce či jiných vesmírných těles. Co když třeba jaderná auta – v nějaké formě – najdou uplatnění právě tam?

Zdroj foto: jalopnik.com

Facebook diskuze

Napsal | 2018-07-03T15:19:16+00:00 5. července , 2018|Kategorie: Bezpečnost, Blog FordShop, Motorsport, Nezařazené, Technologie, Veteráni, Zpravodajství|Štítky: , , , , , , |Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Ford Nucleon je strhující koncept z roku 1958. Auto na jaderný pohon mělo mít dojezd přes 8000 kilometrů