Technologie dynamické stabilizace přívěsu je nyní dostupná i pro Focus, C-MAX a Grand C-MAX

Technologie dynamické stabilizace přívěsu je nyní dostupná i pro Focus, C-MAX a Grand C-MAX

Technologie dynamické stabilizace přívěsu představená v modelu Kuga je nyní k dispozici rovněž pro nový Focus, C-MAX a Grand C-MAX. Tímto systémem bude osazen také nový pick-up Ford Ranger a nová generace Kugy, plánovaná na rok 2012. Rozkývání přívěsu je závažný úkaz, který může za jistých okolností rychle eskalovat a potenciálně vést k velmi těžké nehodě.

Bezpečnost není pro Ford prázdný pojem

Technologie dynamické stabilizace přívěsu, kterou Ford poprvé představil v modelu Kuga, je nyní k dispozici rovněž pro nový Focus, C-MAX a Grand C-MAX. Společnost zároveň oznámila, že tento pokrokový systém nabídne i v novém Rangeru, který bude uveden na evropské trhy během roku 2011, a v další generaci Kugy, plánované na rok 2012. Zejména v prázdninových měsících červenci a srpnu vyrážejí na evropské silnice miliony řidičů s přívěsem, nejčastěji obytným. Tažení přívěsu však znamená jisté riziko. Takzvané rozkývání přívěsu, kdy se přívěs pohybuje po vozovce ze strany na stranu a narušuje přitom stabilitu tažného automobilu, může vést až k dopravní nehodě.

„Pro méně zkušené řidiče může být tažení přívěsu dosti náročné,“ říká Guy Mathot, vedoucí vývoje elektronických stabilizačních systémů ve Ford of Europe. „Musíte přizpůsobit styl jízdy a dávat pozor na rychlost, ale i tak vás může počasí nebo chování ostatních účastníků provozu dostat do maléru. Pro tyto případy jsme vyvinuli systém dynamické stabilizace přívěsu, který řidiči pomáhá.“

Bohužel ani nejdůmyslnější technika však nemůže z řidiče sejmout elementární zodpovědnost

Nepřiměřená rychlost, špatně rozložená zátěž či nesprávně nahuštěné pneumatiky mohou negativně ovlivnit stabilitu přívěsu. Do hry vstupují také povětrnostní podmínky, například v podobě kluzké vozovky či bočního větru. „Systém dynamické stabilizace přívěsu je součástí elektronického stabilizačního programu ESP a využívá i jeho senzorů – například ke sledování akcelerace, úhlu natočení řízení nebo rychlosti stáčení vozidla okolo svislé osy,“ vysvětluje Mathot. „Tyto parametry monitorujeme tak jako tak, proto je rozumné použít je i pro zjištění případného kývání přívěsu.“

Systém nepřetržitě sleduje rychlost stáčení vozidla okolo svislé osy a porovnává ji s úhlem natočení volantu. Pokud zaznamená počínající kývání přívěsu, na které řidič odpovídajícím způsobem nereaguje, přikročí ke stabilizačním opatřením elektronika. Při mírném kývání přívěsu se střídavě aktivují přední brzdy vozu na levé a pravé straně. Vznikne tak stáčivý moment, působící proti momentu kývání přívěsu. Je-li kývání intenzivnější, sníží se točivý moment motoru na nulu a brzdný tlak je aplikován na všechna čtyři kola, aby se jízdní rychlost soupravy snížila pod kritickou hodnotu. Systém dynamické stabilizace přívěsu ovšem není jediné technické řešení, jímž Ford usnadňuje provozovatelům přívěsných vozidel život. Například parkovací kamera, dostupná jako výbava na přání v modelech Fiesta, C-MAX, Grand C-MAX, Kuga, Mondeo, S-MAX, Galaxy, Transit a nový Ranger, je nedocenitelným pomocníkem při samotném připojování přívěsu.

Všechny vozy Ford také před uvedením na trh procházejí komplexním testováním včetně zátěžových zkoušek s přívěsem, které důkladně prověří odolnost motoru a spojky. A to všechno proto, aby zákazníci mohli bez obav zapřáhnout za svůj vůz značky Ford třeba karavan a vyrazit za prázdninovým dobrodružstvím.

Několik tipů pro bezpečnější jízdu s přívěsem

  • Vždy kontrolujte tlak v pneumatikách jak na přívěsu, tak na tažném vozidle
  • Věnujte dostatek péče správnému rozložení a zajištění nákladu v přívěsu
  • Přizpůsobte rychlost jízdy provozním podmínkám
  • Dbejte zvýšené opatrnosti zejména při změnách jízdního pruhu a v ostrých zatáčkách

Facebook diskuze

Napsal | 2011-07-31T12:06:42+00:00 31. července , 2011|Kategorie: Zpravodajství|Štítky: , , |0 komentářů

Napsat komentář